Je kan het maar druk hebben....... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Teun Hoek - WaarBenJij.nu Je kan het maar druk hebben....... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Teun Hoek - WaarBenJij.nu

Je kan het maar druk hebben.......

Door: Teun van der Hoek

Blijf op de hoogte en volg Teun

12 Oktober 2006 | Indonesië, Batavia

Ja het is inderdaad woest druk. Aangezien mijnheer Bas lekker met vakantie is lijkt ook op kantoor daadwerkelijk de pleuris te zijn uitgebroken. 150 telefoontjes en 300 emails per dag lijken geen uitzondering. Aangezien Bas van huis is danst het personeel op tafel (het personeel in Jakarta tenminste) Echt helemaal niet frustreerend ofzo, maar ik heb ook geen tijd om ruzie met ze te maken, dus: So be it. Afgelopen week was ik naar Bandung toe om daar een inspectie te verichten, we zouden ff in 1 dag op en neer al werd me aangeraden om het in 2 dagen te doen. Dus ik ging naar Bandung smorgen om 5 uur vertrokken en om half 10 kwam ik op de rig aan. Nou ik had het snel bekeeken daarzo want het rammelde aan alle kanten en er was praktisch niks meer heel aan. Ik denk trouwens ook niet dat ik nog in een goeie conditie zou zijn na 17jaar, zo oud waren die machines namelijk. (normaal gaan ze 5 tot 7 jaar mee)

Dus ik ging weer terug richting Jakarta om 1 uur smiddags en om half 5 waren we weer terug op kantoor, dat was een uur minder dan de heenweg. Yusuf heeft op de terugreis het wereld record slalomen verbetert, en ook kwam het goed van pas dat er een vluchtstrook aanwezig was. Met grote regelmaat gingen zowel op de rechter als de linker baan niet zo snel als wij, dus dan week Yusuf gewoon even uit naar de vluchtstrook zodat we onze snelheid konden behouden, remmen is voor losers!!!

Mischien wel even leuk om te vertellen is dat ze op dat rig niet naar olie of gas boren, maar ze boren aan de rand van een vulkaan. Naarmate ze dieper komen stijgt de temperatuur en dan op een zeker moment gaan ze er water in pompen. Dit water komt terug in de vorm van stoom onder een zeer hoge druk, en die stoom wordt getransporteert via een leiding naar een fabriek waar ze er turbines mee aandrijven. En die drijven op hun beurt weer generators aan om stroom op te wekken. Dit is de allergrootste vorm van schone energie in Indonesie (heb ik me laten vertellen) Deze vorm van energie opwekking heet Geothermal.

Nou terug in Jakarta, afgelopen zaterdag weer gevoetbald waar we in de laatste twee minuten met 2-1 verloren. Even goed had ik wel lekker gespeeld al was het niet zo heel erg lang. Gisteren moest ik eigenlijk weer voetballen, maar aangezien ik al had afgesproken met een klant voor het avond eten kon ik er niet bij zijn.

Gistermorgen was ik naar Bogor naar een hele grote vuilnistbelt waar ze alleen maar chemisch vuil verwerken. Het wordt niet netjes gerecycelt ofzo (schrijf je dat zo?) nee alles wat je er heen brengt flikkeren ze in een grote betonnen kuil, dan lazeren ze er cement bij en een kraan aan de zijkant mixt het handmatig een beetje door elkaar. Vervolgens gooit die kraan het terug in een vrachtwagen en die dumpt het dan boven op die vuilnistbelt zodat het de volgende dag zo hard als beton is. Persoonlijk vind ik het geen oplossing omdat je aan het einde van de dag toch met een gigantische betonnen berg vol chemicalien blijft zitten, maar hier in Indonesie denken ze daar toch heel anders over.

Op het moment zijn ze ook overal in Jakarta aan de weg aan het werken, en dat komt natuurlijk nooit goed uit in een stad waar per dag 5 miljoen mensen in en uit scheuren. Ze zijn overal busbanen aan het aanleggen, ipv dat ze nou eerst eens de monorail afbouwen waar ze 6 jaar terug mee begonnen. Maar het punt in Indonesie is, dat ze een project verzinnen en dan budgeteert de overheid dat geld. Dan beginnen ze te bouwen, maar zodra de overheid het meeste geld heeft betaalt aan het aanemersbedrijf dan verdwijnen die bedrijven meteen als sneeuw voor de zon. Dus zodoende hebben ze nu heel veel bruggen en treinrails liggen die maar half af zijn, en ook staan er door de hele stad grote palen waar een monorail van gemaakt zou moeten worden. Maar de laatste twee jaar is er nul comma nul vooruitgang geboekt en dus zijn ze nu bezig met de busbaan.

Ik heb nog ff foto's toegeveoegd die van een platform vanuit India kwamen. Er vaarde een boot tegen dat platform aan, en daar zijn ze toch niet tegen bestand. Tot zover zijn er 11 doden en vermiste, van de 300 man op het platform zijn er slechts 2 dood de meeste doden en vermiste zaten op de boot die er tegen aan vaarde. Aangezien dit platform de gootste olieproductie lijn van India was kunnen jullie er op wachten tot de olieprijs weer omhoog gaat.

Nou verder heb ik niet veel meer te melden, dus ik lees jullie later wel weer.

Ik zeg maar zo: Je kan beter niks doen als een beetje, das altijd beter dan een beetje niksen.

Teun Sabel Tasman

  • 12 Oktober 2006 - 08:31

    Mam:

    Hallo jongen, Ik hoorde dit verhaal vanmorgen al een beetje van je broer.Maar je hebt het allemaal weer beeldend beschreven.Als Bas terug komt dan vertel je maar dat jij nu aan vakantie toe bent.Dat zou mij ook wel voegen!Hier gaat alles zijn gangetje ,de tuinmeubels staan weer in de garage(hoewel het nog steeds mooi weer is)en we gaan weer van start met de winterschilderwerken. De tuindeuren en de muur in de kamer mogen opgefrist worden.Dag jongen,houd je taai en tot leze,dikke kus mam

  • 12 Oktober 2006 - 08:42

    Maartpiraat:

    Hey krullebol,
    Heb ff met snottie alias groot overlegd en we willen december boeken en januari komen.
    dit ivm met mijn vaarschema moet ik nu nog 2mnd varen dus dat zijn precies 2 reizen en we laten de wintersport dit jr hoogst ws schieten want we komen immers niet voor 1 bruisend nachtje , gr kermis klant nr 1

  • 12 Oktober 2006 - 16:23

    Joke:

    Nou Teun das een lekker fikkie daar,nog een wonder dat er niet meer doden zijn gevallen.Hier gaat alles zijn gangetje.Het is nog steeds mooi weer als dit zo blijft tot de kerst mogen we niet mopperen.En van die olieprijzen, nou dat wachten we maar rustig af.We gaan er gerust niet minder van autorijden. Nou ik zou zeggen hou je taai en de groetjes van ons.

  • 13 Oktober 2006 - 17:30

    He Druktemakertje:

    Nou dat is weer eens wat anders dan affakkelen.Tjonge wat een vreugdevuur.Zeg, er schijnt op Java ook een open boorgat met modder te gooien. Stinkt naar rotte eieren en heeft al een heel dorp weggevaagd, weet jij daar soms meer van? O ja Parijs was top, een aanrader. Verder gaat alles zijn gangetje dus zie je leuter.
    O pardon later.
    Tante Ank

  • 15 Oktober 2006 - 11:06

    OMA GROOT.:

    HA TEUN. HET IS WEER DE MOEITE WAARD WAT JE BELEEFD! WIJ HADDEN GISTEREN EEN MOOIE AVOND, PIETER SPEELDE IN EEN ENIG TONEELSTUK EN HAD EEN KOSTELIJKE ROL, OP ZIJN LIJF GESCHREVEN,RAAR DOEN,DAT WIST HIJ UIT TE BUITEN. HEERLIJK GELACHEN EN MOOI NAGEZETEN,MET EEN GEZELLIGE GROEP.ZOEN VAN OMA ENOPA

  • 16 Oktober 2006 - 14:15

    Rob:

    Nou druk heb je het in ieder geval wel! Genoeg te doen dus. Zijn we lekker mee dat hier de olieprijzen omhoog gaan doordat zo'n schip besluit tegen een platform aan te varen. Kun jij dat niet ff maken?!
    Veel bijzonders heb ik niet te vertellen... Ga lekker op school en in Leeuwarden.
    Ik ben weer benieuwd naar je volgende verhalen.

  • 18 Oktober 2006 - 09:13

    Tante Ank:

    Bedankt voor de mail, Dirk heeft hem netjes doorgestuurd.
    Wat een ontzettende puinhoop. Daar wordt een mens niet vrolijk van.
    Knappe jongen die daar een oplossing voor weet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun

Ja weet ik veel, werk al ruim 3 jaar in het buitenland!! Twee en half jaar in Indonesie, 4 maanden in Singapore, 8 maanden in Saudi Arabia en nu in Qatar en ben voor me werk verder nog naar Malaysie, Thailand, Vietnam en Houston geweest dus opzich heb ik al wel een hoop van de wereld gezien op me 23e!! Ben ook nog in Gambia, Engeland, Belgie, Frankrijk, Spanje, Joegoslavie, Tsjechie, Duitsland, en Oostenrijk geweest maar dat was met me ouders op vakantie! Lees de berichten maar als je meer wilt weten over de hoed en de rand! Ciao

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 138811

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: