Wat een stilte... - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Teun Hoek - WaarBenJij.nu Wat een stilte... - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Teun Hoek - WaarBenJij.nu

Wat een stilte...

Door: Teun van der Hoek

Blijf op de hoogte en volg Teun

17 Juni 2008 | Saudi Arabië, Riyad

Hoi Hoi!!

Zo ik heb een eeuwigheid niks van me laten horen, maarja dr valt ook niet zoveel te vertellen over Saudi. Tenzij je alle verhalen wil horen over al die auto ongelukken die je hier op een dag ziet maar ik denk dat ik daar alleen maar mensen bezorgd mee maak.

Ik heb goed nieuws want vanaf volgende week ga ik in Qatar werken als Project Manager op een nieuw project. Ik zal Saudi dus na 8 maanden al verlaten en ik kom hier waarschijnlijk alleen nog terug om al me spullen in te pakken. Dit hoeft natuurlijk pas als ik een nieuw huis in Doha heb gevonden waar ik straks ga wonen.

Ik kreeg het nieuws eergistern van de regio manager uit het verre oosten of ik in Qatar zou willen werken en nu heb ik alleen zondag in Dubai een contract bespreking en maandag ga ik dan meteen in Qatar beginnen.

Qatar ligt hier heel dichtbij, het ligt namelijk aan Saudi vast en het ligt tussen Bahrein en Dubai in. Op het moment wordt er ook een brug gebouwd tussen Bahrein en Qatar maar die is voorlopig nog niet af, aangezien ze in Qatar ook bier hebben heb ik ook geen vreselijke haast om terug naar Bahrein te gaan.

Bianca is afgelopen week in Bahrein op visite geweest voor 10 dagen en ze is zaterdag nacht terug naar Frankfurt gevlogen en vanuit daar met de trein naar N-H gereden. We hebben 10 hele leuke dagen gehad samen en het was dan ook zeker voor herhaling vatbaar. De volgende keer zal ze alleen naar Qatar moeten komen en dat is voor mij ook een stuk makkelijker om te combineeren want dan hoef ik geen week van me werk te zijn. Nu was ik amper op me werk omdat je anders helemaal naar Saudi moet rijden (zeg maar anderhalf uur rijden danzij de lange rijen bij de douane). Als ik in Qatar woon en ze komt weer langs kan ik smorgens of smiddags ff een paar uur te werk en dat zit ze niet de hele tijd moeder ziel alleen iets wat in Bahrein wel het geval was.

Naja verder lijkt die baan in Qatar me wel een uitdaging maar weet nog niet precies wat ik er van moet verwachten!!

Ik update jullie snel verder maar moet nu ff naar huis, dus het verhaal wordt vanavond nog ff vervolgd!!

JOEHH

!!!!!!UPDATE!!!!!!!

Zo daar was ik weer om het verhaal nog een beetje te verlengen want ik was nog niet helemaal klaar gisteren maar ik moest op een draf naar huis en had toen ineens ff geen fut meer om verder te wauwelen, bovendien zaten jullie toch ook allemaal met je kanis voor de TV het nederlands elftal te bewonderen dus zon haast had het niet om die update er aan vast te plakken dacht ik!!

Ten eerste kreeg ik vandaag nog een belletje van Martin me collega uit Bahrein waar ik normaal altijd verbleef en die heeft schijnbaar ze ontslag in gedient vandaag bij de baas. Hij vliegt morgen naar Dubai om alles over te geven en dan is ie uitgewerkt bij Brandt. Ik wist dat ie al een tijdje niet blij was met het werk wat ie deed en eerlijk gezegd is hij er ook niet bijzonder goed in. Hij is country manager voor India maar hij is eigenlijk meer een sales persoon en daadwerkelijk werk plannen en uitvoeren is niet bepaald waar ie goed in is. Das ook een beetje de schuld van het bedrijf want je moet wel de juiste man voor de juiste op de juiste job zetten en als je dat door elkaar haalt krijg je problemen.

Martin is verder een goeie gozer en persoonlijk heb ik nooit problemen met hem gehad maar ik heb ook nog nooit de hulp van hem ontvangen die hij beloofde. Wat dat aangaat is hij typisch sales want dat is een hoop beloven en weinig doen (zo hoort het niet maar zo gebeurt het vaak wel!!) In de tijd dat ik nog in Singapore zat had Bas ook altijd wel problemen met hem en zo heeft Martin bijna altijd problemen met collega's van zijn leeftijd maar goed. Martin waarschuwde me meteen dat ik die nieuwe baan als Project Manager niet aan moest nemen maar dat laat ik maar ff ter zijde hij is immers net ze baan kwijt en valt een beetje in het diepe dus om nou te zeggen dat hij lekker objectief kan oordelen op het moment betwifel ik nogal.....

Ik heb wel heel veel zin in Qatar gewoon omdat het weer iets anders is waar ik veel van hoop te leren zoals ik dat in Balikpapan/Jakarta/Singapore en Saudi heb gedaan. Bovendien heb ik een hoop collega's die voor me klaar zullen staan om me te helpen/adviseeren als het nodig is terwijl we dat van Martin niet kunnen zeggen dus ik maak mezelf geen zorgen over me nieuwe baan.

Verder heb ik in Saudi een hoop geleerd maar het is toch ook een land waar je veelal met mensen werkt die hier zitten voor ze met pensioen gaan, en dat maakt het moeilijk want dan heb je veelal met mensen van 50 plus te maken die 35 jaar ervaring hebben en daarmee stront eigenwijs zijn want alleen de weg die ze kennen is de juiste. In de realiteit is het eigenlijk zo dat de industrie behoorlijk is veranderd in de afgelopen jaren alleen zijn hun de laatste 10 jaar blijven hangen met hun gedachten. Dus het is wel lekker dat ik daar nu vanaf raak en ook werk ik in Qatar met een internationaal olie bedrijf terwijl je hier met Aramco zit en dat mag dan de grootste olie producer in de wereld zijn met 60% van de wereld olie productie maar die gasten zijn zo ongeorganiseerd bezig dat houd je gewoon niet voor mogelijk. Ze gebruiken voornamelijk technologie die 100 jaar oud is omdat ze dat gewend zijn dus je begrijpt dat het dan heel moeilijk wordt om ze iets nieuws te verkopen twv honderd duizend dollar. Ook al verdrinkt dit land in het geld met 140 dollar de barrel Aramco wil echt helemaal nergens voor betalen ze willen in principe alles gratis en voor niks hebben.....terwijl ze afgelopen jaar ruim 800Miljard hebben verdient.

Nougoed ik hoop dat ik wel weer wat meer te vertellen heb als ik Qatar zit want in Saudi was er gewoon niks te beleven dat het vermelden waard is. Hopelijk is dat daar ff anders en ik houd jullie dan natuurlijk weer op de hoogte over de ontwikkelingen.

Greetzzzz,

Teun Sabel

• 17 Juni 2008 - 14:38

Pap:

He promotie monster, das wel weer erg leuk, jammer dat ze daar bier hebben, en een kroeg, vond het juist zo gezond voor je daar in Saudi in de zandbak. maar ik heb begrepen dat je zandvormpjes weg zijn en je gaat dus op zoek naar een ieuwe uitdaging.van onze kant van harte gefeliciteerd en ook daar succes!!!! je moeder en ik kunnen trots zijn op die kleine driftige vlegel van vroeger.
    Ik spreek je weer

• 17 Juni 2008 - 15:57

Bianca:

Heey liefje! nu is het dus allemaal voor het eggie! spannend hoor! moet je weer je eigen plekje vinden. Maar ik weer zeker dat het je gaat lukken! Hoe krijg je het ook allemaal weer voor elkaar! ben trots op je! En de volgende keer naar Qatar zie ik ook wel zitten :D. Want ik heb echt een ontzettende leuke tijd gehad samen met je!

Dikke zoen!!

• 17 Juni 2008 - 20:55

Hoi Moppie:

Nieuwe ronde ,nieuwe kansen.Spanning,drukte en sensatie.Misschien is je nieuwe dressoir vanuit Bahrein wel makkelijker en sneller in Qatar dan in Saoudi.Echt leuk om weer wat van je te lezen,met deze veranderingen op til heb je ons vast wel weer eens wat te melden.
    Dikke kus mam

• 18 Juni 2008 - 08:49

Mussenhof:

Hoi Teun leuk weer eens wat te horen Fijn dat jullie het leuk gehad hebben en succes in je nieuwe baan Groetjes Opa en Oma

• 18 Juni 2008 - 12:50

Joke:

Hoi Teun gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging.Leuk om weer eens wat te lezen van je.Hiet gaat alles zijn gangetje en we gaan op naar de vakantie. Heb er nu al zin in. Groetjes Joke

• 18 Juni 2008 - 17:12

Anja:

Teunemans!
    Gefeli! en inderdaad niet verkeerd dat ze daar bier hebben.. komt jou niet slecht uit he?!
    Echt supertof dat Bianca langs is geweest! Ik hoor alle verhalen nog wel, kom dr vast binnekort wel weer ergens tegen in de kroeg.
    Hier gaat ook alles lekker voor de rest..
    Nou heeel veel suc6 in Qatar!
    X An!

• 20 Juni 2008 - 08:14

De Tillies:

Hoi zandbakspecialist.

Van Harte Gefeliciteerd met je promotie !!! Jij vlieg toch als een tornado door dat olie-wereldje heen he, geen wonder dat de benzine hier zo duur is, ze moeten jouw natuurlijk steeds meer betalen !! Leuk voor je dat Bianca langs geweest is, dat breekt de tijd weer even. Rob heeft vanaf maandag vakantie en zondag komt Ome Douwe ook thuis dus mijn gezin is volgende week weer verdubbeld.
    Heel veel succes met je nieuwe baan en ik kijk weer uit naar je volgende belevenissen.
    "Tante" Gerda

• 12 Februari 2009 - 08:50

Wesley De Vos:

Heej Teun,

Hoe is het met jou dan? Zo te lezen gaat het je allemaal niet slecht af! Echt goed man, wordt er stiekem wel een klein beetje jaloers van.
    Ben nu sinds een jaar ook in de olie en gas aan het werk. Wel een hele andere tak als waar jij werkt, maar goed. Dat doet niet terzake.

Hoop dat ik snel van je hoor hoe het je vandaag de dag vergaat.

Groeten Wesley