Jakarta, Abu Dhabi, Bahrein, Al Khobar - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Teun Hoek - WaarBenJij.nu Jakarta, Abu Dhabi, Bahrein, Al Khobar - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Teun Hoek - WaarBenJij.nu

Jakarta, Abu Dhabi, Bahrein, Al Khobar

Door: Teun van der Hoek

Blijf op de hoogte en volg Teun

07 November 2007 | Saudi Arabië, Riyad

Zoals de meeste van jullie nu wel weten ben ik dus bezig met verhuisen naar Saudi Arabie, ik zit op het moment te wachten op mijn visa voor Saudi in Bahrein. Bahrein is een serie van eilanden dat in het hart van de Arabian Gulf ligt ten oosten van Saudi Arabie. Met een totale oppervlakte van 706km² is het net iets kleiner dan Singapore de munteenheid is de Dinar en die bestaat uit 100 fils.

1 Euro = 0.56 Dinar dus de waarde van een Dinar is wel aan de hoge kant. Gisteravond had ik ff wat gegeten en toen moest ik 3.4 Dinar betalen en ik kreeg ook een briefje van ½ Dinar terug....... Das wel wat anders als in Indonesie waar een maaltijd je gewoon minimaal 50,000.00 Rupiah kost :)

Het is hier drie uur later dan in Nederland dus als het bij jullie 12 uur smiddags is dan is het hier 3 uur smiddags. Er is 1 uur tijdsverschil met Saudi Arabia vanwaar het maar twee uur tijdsverschil met Nederland is. Het klimaat is hier van july tot September van 36 tot 45 graden en tussen October en April is het hier tussen de 10 en 25 graden. Al met al kan het hier behoorlijk koud worden savonds en in Saudi kan het snachts tegen het nulpunt aankomen dus ik zal me moeder nog ff vragen om me winterjas op te stuuren (die kocht ik splinternieuw 3 maanden voor ik naar Indonesie ging dus die hangt al twee en half jaar in de kast)

Het viel natuurlijk wel ff tegen om weg te gaan uit Indonesie, het is een beetje hetzelfde als wanneer ik op me stage ging voor 6 maanden. Het hele sociale leven dat je hebt opgebouwd in de laatste twee en half jaar laat je ineens achter je en deze keer wist ik eigenlijk ook wel zeker dat ik al me vrienden daar waarschijnlijk nooit meer zal zien en dat is dan toch best wel vreemd..... Maargoed nu zit ik in Bahrein waar alles weer nieuw is en alles wat voor de mensen hier heel normaal is, is voor mij juist weer nieuw en dat maakt het dan wel weer een avontuur. Bijvoorbeeld we kwamen met 3 uur vertraging uit Jakarta aan in Abu Dhabi, we vlogen met Etihad en dat was verreweg de meest waardeloze vlucht ooit!! Er rammelde van alles aan die kist en je had bijna geen been ruimte wat toch wel erg van pas komt op een vlucht van 8 uur.... Vlak na het opstijgen vlogen we door een onweersbui met hevige turbulentie en grote lichtflisen om ons heen. Ik zat boven de vleugel en zag ineens allemaal blauwe vonken over de vleugel heen slaan, ze waren niet heel groot maar je zag het duidelijk en je zag ze overal op de vleugel waar ik op keek...... hoe het precies komt weet ik niet maar ik wist wel dat zolang we geen verbinding met de grond hebben kan je in principe niks gebeuren! Ook hoorden we een raar rammelend geluid boven ons en Colin dacht dat het ijs was dat van het dak afbrak maar vreemd genoeg zat er geen ijs op de vleugels dus zeker weten deden we het niet, eerst was het net alsof iemand voor in de cabine een vuilnisemmer leeg kieperde en dat alsof je allemaal blikjes op de grond hoorde vallen al met al was het een zenuwachtige vlucht.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Abu Dhabi vanwaar onze aansluitende vlucht naar Bahrein zou gaan hadden we al meteen door dat we die vlucht dus ruim gemist hadden en we raakten dus naar de transfer counter voor een andere vlucht en die ging natuurlijk pas 6 uur later! Dus Colin ging probeeren een hotel te regelen. Daarvoor moest je in de rij staan en het stikte van die stinkende gasten uit India in die rij, echt niet normaal joh zo ranzig als die lui stinken alsof ze twee maanden niet gedoucht hebben ofzo. Ze gaan ook gewoon tegen je aan staan ipv de gewoonlijke 30cm ruimte houden wat wij normaal in een rij doen. Als je vervolgens aan de beurt bent dan steken ze ook gewoon hun paspoort langs je heen aan die gochem die achter de balie zit, hopend dat hun paspoort eerder wordt aangepakt...... al met al die mensen uit India gedragen zich als koeien voor een bak voer het klint mischien rasistisch maar het is gewoon te debiel voor woorden!!

Gelukkig had Colin al vaker met die lui te maken gehad en trok voordringers dan ook gewoon resoluut aan hun kleren terug en degene die te dicht achter hem gingen staan daarbij deed ie ff een stapje terug zodat ie op hun voeten stond (indiase lopen altijd op slippers dus dat doet mooi zeer) 1 gozer meende dat ie zijn paspoort langs Colin heen aan de receptionist kon geven maar daar greep Colin handig zijn arm en duwde die net zo hard weer terug! We hadden wel vrij snel een hotel en om half 3 snachts lagen we te bed tot de volgende morgen 6 uur waarna we weer terug gingen naar het vliegveld om vervolgens om 10 uur (weer vertraagd) naar Bahrein te vliegen.

Ik herinnerde mezelf aan 1 van de eerste keren dat ik offshore ging in indonesie waar ik smiddags zat te eten met de rig manager en superintendent die tegen elkaar een heel verhaal zaten af te steken over hun ervaringen in Abu Dhabi, ik zat er met grote oren naar te luisteren maar had nog nooit van het land Abu Dhabi gehoord en wist ook absoluut niet waar het lag al raade ik wel dat het ergens in het midden oosten moest ligen. Nu ruim twee jaar later was ik er zelf ook geweest, dat is toch wel ff kicken en je vraagt je af of de wereld zo klein is geworden of ben je het alleen maar anders gaan zien? In de afgelopen twee jaar ben ik nu in Indonesie, Vietnam, Singapore, Thailand, Malaysie, Dubai, Saudi Arabie, Abu Dhabi en Bahrein geweest half europa heb ik ook gezien plus Gambia..........hmmmmm dat Sabel dat me collega’s bij Ehrensperger eens hebben verzonnen past toch wel goed bij me :) zo das wel weer genoeg over mezelf voor dit millenium, ik loop al aardig naast me klompen!!!

Ik heb al wat updates gehad van Colin over het leven in Saudi en het ziet er een beetje als volgt uit: Mannen en vrouwen worden overal gescheiden bij iedere publieke plek: restaurants, of shopping malls heb je twee ingangen. 1 voor singles en 1 voor families vrouwen mogen er in principe niet werken of autorijden. Als je de juiste achternaam hebt (gerelateerd tot 1 van de vele koninklijke erfgename) dan gelden er in principe geen regels of wetten voor diegene. Er is geen alcohol te verkrijgen in Saudi en er zijn geen kroeggen of nachtclubs. Alle moslim vrouwen moeten boerka’s dragen en je mag op straat niet in een korte broek lopen ook al is het 50 graden. Als je naar een boorplatform moet (bijna allemaal op het land) dan rijd je ongeveer 4 uur over een eenzame weg totdat je bij punt X aankomt. Dan bel je naar het platform dat je de verharde weg gaat verlaten en regelrecht naar het rig toe gaat rijden. Zij dienen dan te weten hoe lang het duurt voor je er bent en anders behoren ze na 3 uur een zoekactie te starten. Ik ga dan ook eerst een GPS kopen om te zorgen dat ik altijd terug kan rijden naar het punt van vertrek als ik verdwaal! Over het algemeen kun je de sporen van andere trucks in het zand volgen maar met een zandstorm onderweg kun je dat spoor wel eens kwijt raken (klinkt spannend he....) Je dient ongeveer 4 dozen met flessen water mee te nemen en twee jerrycan’s benzine.

Nou verder weet ik ff niks meer! Ik houd jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen hierzo!

Groeten

Sabel Tasman ;-)

  • 07 November 2007 - 13:38

    Heleen:

    Wereldreiziger! :d

    xx

  • 07 November 2007 - 15:29

    He Waterdrager:

    Nou dat is weer eens wat anders he? Nou ja,verandering van spijs, wordt een tijdje zonder drank in dit geval. Misschien moet je dan toch maar een harem anders ben ik bang dat je je in je vrije uurtjes dood verveeld in die zandbak.
    Hier hebben we alles weer op de loop, brand geblust,stinkt nog wel, maar we draaien weer.
    Pietje werkt nu ook bij ons,die is vanavond naar Paul de Leeuw in Gelredome.
    Heeft inmiddels ook een nieuwe vriend.
    Dus de wereld draaid hier ook door.
    Teun ik wens je veel succes daar,de groetjes.
    Tante Ank

  • 07 November 2007 - 15:30

    Jonge, Jonge, Jonge,:

    ontspan je nou toch gewoon als je "moet" vliegen. Ik weet, een borrel is daar geen optie, maar het zou wel helpen.
    Wat weer een geweldige uitdaging in je nieuwe omgeving. Voor een echte Tasman zullen alle deuren wel open gaan.
    En die boerka's....daar leer je wel doorheen te kijken!

    Heel veel sterkte en plezier op je nieuwe stek !

    Dikke zoen, Elly

  • 07 November 2007 - 15:33

    St Elmus Vuur:

    Zo jongeman, ik wil wedden dat je de leuningen van de stoel de gehele vlucht goed hebt vastgehouden, zwemvest om en de parachute op je rug. Met een vliegtuig door een onweerswolk vliegen is niet echt slim, maar waarschijnlijk heeft de weerradar het niet gedaan, en dan zie je niet waar je doorheen vliegt. Je bouwt een grote hoeveelheid statische electriciteit op als je door zo'n wolk vliegt welke ontaard in leuke blauwe vlammetjes op de vleugels, en dit verschijnsel het het st Elmisvuur. Kan geen kwaad zolang de tankdop er maar op zit. Ik heb een keer het fenomeen mee mogen maken,toen konden wij via het dak naar achterlopen, en heb daarna besloten nooit meer door een onweersbui te vliegen.
    Die GPS is een goed idee, en ik zou ook kijken voor een satelite telefoon, want als je zover van de bewoonde wereld weggaat , kan het toch wel heel lang duren voor ze je komen halen:-).
    En met het sterrensalaris kan jij dat gerust wel declareren bij de baas. Veiligheid staat toch hoog in het vaandel??
    Nogmaals veel succes daar, zet hem op en tot gauw.
    Pap

  • 07 November 2007 - 19:36

    Mama Is Blij:

    Jaaa, blij om weer wat van je te lezen.Had niet verwacht dat je er al zo snel tijd voor zou hebben,dus ik ben blij verrast.Het klinkt allemaal wel erg spannend,dus gelukkig blijft Colin nog een poosje om je thuis te maken.Ik heb er alle vertrouwen in dat je ook hier weer vrienden zal maken.
    Ik ga morgen met de meiden van de keuken meedoen met de playback show in Molenweid.Je raad het al,we halen Dorus nog eens uit de kast.Inclusief de roze blouses van Breed en consorten.Ik wens ons dus beide succes! Een hele dikke kus van je mam.

  • 08 November 2007 - 15:38

    Mark:

    Hee Bolle,
    wat zit je nou te zeuren over die boerka's?
    van onder aan aansteken dan zijn ze zo weg!

    Succes daar!
    We mailen
    .~~~..~~ (doei in het arabisch)

  • 13 November 2007 - 22:46

    Heike:

    Heb je wel eens geprobeerd een (gehele) Arabische naam uit te spreken?! Mijn god, dat is moeilijk! Heb nog al wat van die gasten in het hotel: hallow meneer gammmeliegammelie! :) De vrouwen mogen wij ook niet aankijken (een uitzondering daar gelaten) en soms willen de mannen geen eens met vrouwelijke receptionistes praten, ook niet als zij de manager is! Heel appart maar t went :)

    En die Indiërs, ongeduldig he?! Staan bij ons ook als eerste aan de receptie, en begrijp heel goed wat je bedoeld met die geur! Bha!

    Klinkt idd wel spannend die lange stukken rijden, kijk uit ja! Gekken mensen daar met hun jurken en jerry-cans met benzine! :p

    Mop spreek je, en kijk uit voor onverwachte zandkastelen!

    Zoals mijn moeder altijd zegt:
    Alstmageilis magallis (Ariabisch, yeah right :p)

    Toedeloe! xje!


  • 29 November 2007 - 09:30

    Denise:

    Echt vet man..ik zie nu gewoon foto's van de plaats waar ik geboren ben...20 jaar gelden...echt raar...want ik ben daarna nooit meer terug gegaan...
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun

Ja weet ik veel, werk al ruim 3 jaar in het buitenland!! Twee en half jaar in Indonesie, 4 maanden in Singapore, 8 maanden in Saudi Arabia en nu in Qatar en ben voor me werk verder nog naar Malaysie, Thailand, Vietnam en Houston geweest dus opzich heb ik al wel een hoop van de wereld gezien op me 23e!! Ben ook nog in Gambia, Engeland, Belgie, Frankrijk, Spanje, Joegoslavie, Tsjechie, Duitsland, en Oostenrijk geweest maar dat was met me ouders op vakantie! Lees de berichten maar als je meer wilt weten over de hoed en de rand! Ciao

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 138811

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: